Qualitycultureday
Qualitycultureday
×

Program szkolenia „Nauczanie w module nauk przedklinicznych na kierunku lekarskim”

Program szkolenia pt. „Nauczanie w module nauk przedklinicznych na kierunku lekarskim”


27 – 29 marca 2022 szkolenie online wraz z e-learningiem po konferencji słuchacze otrzymują certyfikat uczestnictwa


27 marca 2023 roku (poniedziałek)


Dzień 1 - NAUCZANIE HIGIENY I EPIDEMIOLOGII ORAZ ZDROWIA PUBLICZNEGO
Wykładowcy - Zespół Zakładu Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego: prof. Aneta Nitsch-Osuch, dr inż Katarzyna Okręglicka, dr n. ekonom. Magdalena Bogdan

Rozpoczęcie konferencji - godz. 9.00-9.15
Prof. Aneta Nitsch-Osuch:
Wprowadzenie – jak nauczać przedmiotów teoretycznych, by były interesujące?

Seminarium 1. godz. 9.15- 11.15
Dr inż. Katarzyna Okręglicka:
Nauczanie epidemiologii chorób zakaźnych i niezakaźnych – w dobie postpandemicznej, higiena szpitalna i środowiskowa – aktualne wyzwania

godz. 11.15-11.20 – przerwa

Seminarium 2. godz. 11.20- 12.55
Dr n. ekonom. Magdalena Bogdan:
Innowacyjne metody nauczania w zakresie zdrowia publicznego – odpowiedź na aktualne potrzeby społeczne (m.in. prawa pacjenta, rola samorządu lekarskiego, orzecznictwo lekarskie, systemy ochrony zdrowia na świecie, nierówności w zdrowiu)

godz. 12.55-13.00 – podsumowanie i zakończenie drugiego dnia szkolenia

Zarys prezentowanych zagadnień:
modele systemu ochrony zdrowia na świecie, problem nierówności w zdrowiu, nauczanie higieny rąk i higieny szpitalnej (profilaktyka zakażeń szpitalnych), elementy medycyny stylu życia (higiena pracy, żywienia, środowiska), prezentacja wybranych formy aktywizacji studentów ( quizy, prace grupowe, dyskusja, filmiki, próbne testy), omówienie zagadnień dostępnych na platformie e-laerningowej – zestawy pytań i fiszek, materiały źródłowe, w tym prezentacje, artykuły naukowe, raporty, analizy, strony internetowe; omówienie dodatkowego, praktycznego modułu w ramach treści wykładowych (w ramach współpracy z pracodawcami) dot. e-zdrowia i telemedycyny; prezentacja dodatkowego, praktycznego modułu dot. praw pacjenta, sposoby weryfikacji efektu uczenia się – test seminaryjny, test wykładowy, test z modułu praw pacjenta, dodatkowe konsultacje ze zdrowia publicznego i orzecznictwa lekarskiego przygotowujące studentów do Lekarskiego Egzaminu Końcowego, ankieta oceniająca zajęcia i nauczycieli.

28 marca 2023 roku (wtorek)


Dzień 2 - NAUCZANIE FIZJOLOGII I PATOFIZJOLOGII
Wykładowcy - Zespół Katedry i Zakładu Fizjologii Doświadczalnej i Klinicznej: prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska, dr n. med. Agnieszka Wsół, dr n. med. Liana Puchalska

Seminarium 1. godz. 9.00-9.40
Prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska: Innowacyjne zmiany i metody w nauczaniu fizjologii i patofizjologii

godz. 9.40-9.45 – przerwa

Seminarium 2. godz. 9.45-11.00
Dr n. med. Liana Puchalska: Nauczanie przedmiotu Fizjologia i Patofizjologia. Założenia, metodologia, problemy.

godz. 11.00-11.15 – przerwa

Seminarium 3. godz. 11.15-12.35
Dr n. med. Agnieszka Wsół: Metodyka nauczania patofizjologii w ramach kursu „ Fizjologia z patofizjologią” dla 2 roku Wydziału Lekarskiego.

godz. 12.35-13.00 – podsumowanie, dyskusja i zakończenie drugiego dnia szkolenia

Zarys prezentowanych zagadnień:
przykłady stosowanych metod i technik dydaktycznych, zasady ćwiczeń na Sali komputerowej i konwencjonalnej sali ćwiczeń, przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem Biopac, ćwiczenie z fizjologii mięśni, ćwiczenia z wysiłku fizycznego. Opisy przypadków klinicznych. Wykorzystanie platformy e-learningowej.


29 marca 2023 roku (środa)


Dzień 3 - NAUCZANIE FARMAKOLOGII I FARMAKOLOGII KLINICZNEJ
Wykładowcy - Zespół Katedry i Zakładu Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego: prof. Dagmara Mirowska-Guzel, dr n. med. Aleksandra Paź, dr n. med. Agata Karpińska

Seminarium 1. godz. 9.00-10.15
Prof. Dagmara Mirowska-Guzel: Konstrukcja sylabusa przedmiotu: farmakologia i farmakologia kliniczna

godz. 10.15-10.20 - przerwa

Seminarium 2. godz. 10.20-11.35
Dr n. med. Agata Karpińska:
Oczekiwane efekty uczenia się dla przedmiotu farmakologia i farmakologia kliniczna – w zakresie wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych

godz. 11.35-11.40 – przerwa

Seminarium 3. godz. 11.40-12.55
Dr n. med. Aleksandra Paź
Metody weryfikacji efektów uczenia się

godz. 12.55-13.00 – podsumowanie i zakończenie trzeciego dnia szkolenia

Zarys prezentowanych zagadnień:
  • budowa sylabusa uzależniona od wymagań ustawodawcy, możliwość rozszerzenia niektórych zagadnień lub wprowadzenia dodatkowych; konieczność jednoznacznego wskazania nie tylko elementów merytorycznych związanych z zagadnieniami dydaktycznymi, ale także stricte administracyjnych: wskazania osób prowadzących zajęcia, liczby godzin, tematyki zajęć, sposobów weryfikacji wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych oraz progów zaliczenia i poszczególnych ocen; regulamin odbywania zajęć i zaliczenia przedmiotu jako kluczowy element utrzymania rygoru zajęć wymagań w stosunku do obu stron uczestniczących w procesie dydaktycznym;
  • przedstawienie zakresu wymaganej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: wiedza o mechanizmach działania, działaniach niepożądanych, interakcjach i wpływie profilu skuteczności i bezpieczeństwa na pozycję grupy leków i ich poszczególnych przedstawicieli; umiejętność doboru właściwych i aktualnych źródeł informacji na temat leków, w tym źródeł administracyjnych (np. Europejska Agencja Leków), właściwego rozumienia klinicznego znaczenia interakcji lekowych i ich odnajdywania w bazach interakcji, przewidywania konieczności dostosowania dawki i jej wyliczania w różnych stanach klinicznych (niewydolność nerek, wątroby) oraz różnych warunkach fizjologicznych (dzieci, osoby starsze), wystawiania recept, także na formy recepturowe leków, zgłaszania działań niepożądanych, niepożądanych odczynów poszczepiennych, wad wyrobów medycznych; wskazanie konieczności permanentnego dokształcania się, aktualizowania szybko zmieniającej się wiedzy w zakresie farmakologii, podkreślenie umiejętności pracy w grupie, obowiązek śledzenia aktów prawnych i wymagań administracyjnych (ustawy, rozporządzenia);
  • weryfikacja efektów uczenia się: zasady tworzenia testu wielokrotnego wyboru, quizy w formie on-line na platformie e-learningowej (pytania otwarte, zamknięte, prawda-fałsz, przyporządkowywanie informacji, pytania powiązane), ocena jakości testu, mocy testu, wskazanie pytań bardzo trudnych i pytań, które są wątpliwe lub źle skonstruowane lub nieprawidłowo rozumiane.